Mindfulnesstraining

Huidige situatie

Na vele jaren aan 10 tallen groepen de 8 weekse Mindfulnesstraining (meth. John Kabat-Zinn) te hebben gegeven doe ik dit nu alleen nog op individuele basis. Zij die een groepstraining zoeken kan ik verwijzen naar www.aandachttraining.info die uitsluitend werkt met gecertificeerde trainers (MBSR/MBCT). Maar ook elders kunt u goed terecht, waarbij ik u aanraad te letten op de certificering. 

Voor individuele begeleiding bij de mindfulness-oefeningen (beginners en gevorderden) kunt u wel bij mij terecht. U doet de oefeningen thuis waarbij deze worden ondersteund met een 4 tal CD’s (of MP3 luisterfragmenten). Vaak integreert men dit in een coachingstraject (zie coaching).

Wat is mindfulness

Mindfulness (aandacht) is bewust aanwezig zijn in het hier en nu. Op een open, ontspannen en betrokken manier je gewaar zijn van jezelf en je omgeving.
 
Onze dagelijkse ervaring is dat we dat meestal niet zijn.
 
Doorgaans is onze aandacht elders. Bijvoorbeeld bij iets dat je gisteren meemaakte, bij een fantasie of bij iets dat je nog te wachten staat. Op die manier breng je een groot deel van je leven door met een piekerende geest, levend tussen hoop en vrees.
 
Je kunt dat beschouwen als onvermijdelijk en inherent aan het leven. En in zekere zin is dat ook zo. Maar het kan zodanige vormen aannemen dat stress, somberheid of angstgevoelens je dagelijks leven gaan bepalen. Dat hoeft niet.

Aandacht kun je trainen

Je kunt je aandacht zodanig trainen dat je je veel bewuster wordt van zowel jezelf als je omgeving. Zodanig bewust dat je op cruciale momenten ervaart dat je de keuze hebt om anders te reageren dan je geneigd bent te doen. Je gaat niet meer op de automatische piloot maar je doorbreekt je gewoontepatronen. Niet door te forceren, maar door je rondcirkelende gedachten en je emoties met een open en accepterende houding te onderzoeken. Dat is de manier waarop ze hun greep op jou geleidelijk aan verliezen en je weer vrij komt om te kiezen wat je diep van binnen echt wilt.

Systematische aanpak

Het is niet eenvoudig om die omslag te maken. Niet omdat het ingewikkeld is maar omdat we vaak niet weten hoe we het moeten aanpakken. Voor velen is het nieuw om op een systematisch manier je binnenwereld te verkennen en eenvoudige oefeningen te doen. Wat het wel vereist is dat je voldoende gemotiveerd bent (bijvoorbeeld ingegeven door onvrede over je huidige situatie). Een commitment met jezelf om dagelijks drie kwartier te oefenen is dan ook noodzakelijk wil de training effectief zijn.
 
Het is mogelijk dat je in het begin wat extra stress zult ervaren bij het vinden van tijd om te oefenen. Vaak is het daarom nodig iets anders te laten schieten. Dat is niet anders, maar het is wel zo dat er zich bij zo’n systematische aanpak ook fundamentele veranderingen voltrekken die doorwerken in de rest van je leven op allerlei terreinen. Daarbij is het ook gewoon leuk om op een nieuwe manier met jezelf bezig te zijn.
 

Waar komt mindfulness vandaan en wat kun je ervan verwachten?

De mindfulness-aandachttraining is begin jaren ’80 ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn, verbonden aan het Medical Center van de Universiteit van Massachusetts.

De essentie van de toegepaste technieken heeft hij ontleend aan het boeddhisme, waarbij het accent ligt op acceptatie en mededogen. Zijn programma “Mindfulness Based Stress Reduction” (MBSR) was speciaal ontwikkeld voor uitbehandelde patiënten die leden aan stress, angststoornissen, depressies en chronische pijn en waarvoor de medische wetenschap weinig meer te bieden had.
 
Inmiddels hebben velen het 8 weken durende programma gevolgd en worden de trainingen overal in ons land gegeven. Tot op heden zijn deze voortdurend begeleid door wetenschappelijk onderzoek waarop blijkt dat de deelnemers bijzonder positieve resultaten ervaren. Niet alleen direct na afloop maar het blijkt ook dat velen de oefeningen in hun dagelijks leven weten in te passen met blijvend effect. Inmiddels wordt mindfulness steeds meer toegepast als een instrument voor persoonlijke ontwikkeling.

Het programma van de groepstraining

  • een intakegesprek
  • 8 wekelijkse bijeenkomsten van ca 2,5 uur
  • dagelijks 20 a 45 min. oefeningen (ondersteund met luisterfragment) 
  • 1 oefendag
  • een nagesprek (op verzoek)

De oefeningen (ca 20 a 45 min.)

  • lichaamsscan: een verkennende systematische reis door je lichaam van binnenuit
  • zitmeditatie: contact maken met je ademhaling en vervolgens met je proces van denken en voelen en het ervaren van externe signalen
  • bewegingsoefeningen: eenzelfde verkenning maar nu terwijl je eenvoudige bewegingen uitvoert
  • korte oefeningen die je kunt uitvoeren tijdens je dagelijkse bezigheden

Materiaal

Iedere deelnemer ontvangt bij aanvang van de training een cursusmap en een cassette met een 4-tal CD’s (of MP3 stick) voor de begeleiding de oefeningen thuis.

 



"Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien"

Mahatma Gandhi